zaterdag 12 maart 2011

Eenzame tweeling maakt vieze muziek

Als jullie bovenstaande titel niet snappen, is dat helemaal niet gek. Het is namelijk ongelooflijk vergezocht. Maar aan het eind van dit artikel snap je helemaal waar ik het over heb. Ik wil deze blog namelijk opdragen aan een DJ die ik echt als een van de pioniers in het genre beschouw. Deze blog gaat dus over deze reizende ster. 


De titel ga ik even stuk voor stuk aan jullie verklaren. We beginnen bij de ''eenzame tweeling''. De tweeling verwijst naar een sterrenbeeld. Een ander woord voor dit sterrenbeeld is Gemini. Gemini is de artiestennaam van de aan de Universiteit van Leeds studerende Thomas Slinger. Gemini maakt in zijn vrije tijd wat muziek. En dit doet hij niet onverdienstelijk. Ik kwam hem voor de eerste keer tegen op een bepaald YouTube-kanaal tegen en ik hoorde een kort stukje van ongeveer 2 minuten van zijn nummer: 'Blue'. Ik was gelijk helemaal verkocht. Ik heb dat nummer gelijk in mijn armen gesloten en helemaal grijs gedraaid. 


Het soort muziek dat Gemini maakt is Dubstep. Ik denk dat dit genre op dit moment het grootst groeiende muziekgenre is. In Engeland is al een tijdje heel groot en het begint ook veel terrein te winnen in landen als Nederland en België. Maar wat is Dubstep? Dubstep is een muziekgenre dat rond 2001 is ontstaan in Engeland. Kenmerkend voor dubstep zijn de baslijnen en het hoge tempo; de drums zitten vaak op de helft daarvan. Dubstep is nauw verwant aan Grime. Het is een vrij jonge, elektronische muziekstroming die in Engeland sinds enkele jaren langzaam maar zeker aan het uitgroeien is tot een gestabiliseerd genre. De eerder genoemde baslijnen zijn sterk geïnspireerd door de veelgebruikte typerende baslijnen van Drum & Bass. Dubstep wordt vaag dooor die hevige baslijnen gezien als 'vies'. Dat verklaart dus de vieze muziek.


Laatst hoorde ik het volgende nummer, en deze wil ik graag met jullie delen. Dit is een introductie van Gemini, Dubstep en zijn sound.



Dit nummer is een Remix van een nummer van Diddy - Dirty Money. Gemini tovert dus een Hip-Hop/Rap lied om tot een Dubstep lied. Velen vinden dit een beetje commerciële Dubstep, omdat het meer om de trance achtige geluidjes eromheen gaat. En niet om de hevige baslijnen. Maar het gaat juist wel om die baslijnen en ik vind dat die geluidjes erbij het juist perfect afmaken.


Wat vind jij van Dubstep? En van dit lied? Laat het in een reactie hieronder achter

1 opmerking: