woensdag 9 maart 2011

Commercialisering van de muziek- en gameindustrie

"Handel die uitsluitend op winst uit is." Zo luidt de definitie van commercie. Jullie kunnen misschien wel denken "Wat lult Daniel nou" maar het is wel degelijk een feit, en ik zie het als een ernstige bedreiging voor zowel de muziek, als de gameindustrie. Ik wil dit probleem even bij jullie aankaarten door middel van 2 voorbeelden.


Kijk eens even rechts. Jullie kennen haar vast wel, Lady Gaga. Wel een mooie meid, mits ze geen rare kleding aanheeft. Maar deze mevrouw zou, samen met andere POP-(En dat woord moeten jullie even onthouden) sterren verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor een eventuele in eenzakking van de muziekindustrie. Ze poept de ene single na de andere eruit, maar helaas is de muziek die ze maakt totaal zonder inhoud, zonder uitstraling, zonder boodschap. Terwijl dat naar mijn mening wel een heel belangrijk punt is in de muziek. Met een lekkere beat waar je op kan dansen en een refreintje wat eeuwig in je hoofd zit kom je namelijk heel ver tegenwoordig. Lady Gaga is niet meer weg te slaan uit de hitlijsten.

Nu is dat opzich geen probleem, wat wel een probleem is, is dat andere artiesten dit succes zien, en de centen die er te rapen zijn, en er dus voor kiezen om hun muziekstijl aan te passen.
Gevolg? Iedereen maakt lusteloze muziek zonder inhoud, zonder boodschap, zonder image. Want hier verdienen ze het meeste geld mee. Want het slaat aan, en dat is niet onbegrijpelijk. Maar het probleem is dat artiesten niet meer experimenteren met hun muziek en gewoon steevast hetzelfde concept blijven gebruiken, want het verkoopt toch wel. Bovendien is er nu ook de vrees dat nummers die niet zo'n hoog POP-gehalte hebben als de rest, niet meer gaan aanslaan en dus geen geld gaan opbrengen. Wat natuurlijk bijzonder hypocriet is, ware het niet dat de meeste artiesten al na 1 single hun hele leven niks meer hoeven te doen om uberhaupt te leven.

De meesten hebben hier totaal geen probleem mee -te zien aan de hitlijsten- , maar anderen wel. Dankzij personen als Lady Gaga zijn mijn favoriete artiesten weggegaan van de muziek die ze vroeger maakten, om inhoudloze popmuziek te gaan maken. Want het verkoopt toch wel.


Hetzelfde geld voor de gameindustrie, met als ideaal voorbeeld Activision-Blizzard. De game kunnen jullie waarschijnlijk al raden, namelijk Call of Duty. Met Black Ops is Call of Duty al aan hun 7de deel toe. Raar maar waar, vernieuwing is al sinds deeltje 5 zoek. Call of Duty 4 bracht iets nieuws, het bracht het moderne oorlogvoeren naar de consoles. Het sloeg aan en was de beste shooter van het jaar, en terecht. De shooter was perfect uitgebalanceerd en verkocht dan ook miljoenen exemplaren.
Het vijfde deel, World at War, ging terug naar de 2de wereld oorlog. Maar wat bleek? De setting was anders, maar de gameplay was precies hetzelfde. De ontwikkelaar mocht in geen geval de gameplay veranderen aangezien die van 4 perfect was. En dit verhaaltje loopt dus al tot deel 7: Black Ops. Ik kan je vertellen dat de Gameplay op een minimaal aantal punten veranderd is ten opzichte van deel 4. Waarom zouden ze ook? Iedereen koopt het toch! En zolang iedereen het koopt heeft Activision veel geld. En ze zullen ook niet vernieuwen totdat wij, gamers, eindelijk eens inzien dat we al jarenlang hetzelfde spel aan het kopen zijn! Dan pas zullen de verkoopcijfers zakken, zal Activision zien dat het niet meer werkt en eindelijk weer eens proberen het spel naar een hoger niveau te tillen.

Kortom: Commercie zal beide industrieën ten gronde richten als er niks gedaan wordt. De bedrijvenwereld draait nu eenmaal om geld, en waar geld te halen valt, zullen ze het ook daadwerkelijk gaan zoeken. En ik geef ze ook zeker gelijk, want ik zou precies hetzelfde doen als eigenaar van zo'n bedrijf.
Maar ik wil wel de grote diversiteit aan muziek en games behouden.

Want ik heb liever die muziek van vroeger, die muziek met inhoud, met passie geschreven, geschreven omdat ze muziek wouden maken, niet omdat ze geld wouden verdienen. 


Ik heb liever die games die met liefde gemaakt zijn, met hard werken en veel inzet. Games die gemaakt zijn uit hun interesse voor gaming, niet voor het feit dat er veel geld te verdienen valt.

1 opmerking:

  1. Het zijn een beetje fases die, naar mijn idee, snel ten einde lopen. Begin jaren '00 was de "pop" muziek heel anders. Meer Tranceachtig. Dat is door de jaren heen verandert naar House/Techno-achtige beats. Ik gok dat over 3 jaar de muziek meer lijkt op Drum & Bass.

    En de gameindustrie eindigt sowieso al heel snel. Black Ops was misschien een verkoophit, maar er komen allemaal nieuwe online shooters uit (Ghost Recon, Battlefield 3, MW 3 die super realistisch moet zijn). Brotherhood doet bovendien ook het heel goed online. Het is gewoon een kwestie van trend, je aanvaardt het of je aanvaardt het niet, maar er zullen op beide gebieden nog tientallen komen

    BeantwoordenVerwijderen